Zgodnie z naszymi informacjami, spółka Przewozy Regionalne przedstawiła plan rozszerzenia połączeń międzynarodowych. Jednak jego wykonanie zależy od tego, ile pieniędzy ministerstwo będzie musiało dorzucić do przewozów międzywojewódzkich PKP Intercity.
Jak informowaliśmy kilka dni temu, w grudniu Przewozy Regionalnę chcą rozwinąć siatkę połączeń międzynarodowych. Te plany zapowiadaliśmy w „Rynku Kolejowym” na początku kwietnia. Od nowego rozkładu Przewozy Regionalne zaproponowały Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju 9 nowych par pociągów. Będą to połączenia z Ełku, Małkini i Warszawy do Grodna, z Poznania do Frankfurtu nad Odrą, z Warszawy do Brześcia, z Krakowa do Ostrawy, oraz z Bohumina do Kędzierzyna–Koźla i Wrocławia.
Minsterstwo potwierdziło, że przedstawiony przez nas wykaz połączeń to plan maksimum. Na pewno więc w grudniu nie będzie ich więcej, mimo że prezes PR Tomasz Pasikowski mówił nawet o 50 nowych połączeniach. Ale i ostateczna osiemnastka nie jest pewna uruchomienia. - Wykaz połączeń uzgodnionych ze spółką Przewozy Regionalne stanowi maksymalny planowany zakres oferty przewoźnika, jaki może być objęty umową o świadczenie usług publicznych w 2015 roku - twierdzi ministerstwo.
Jak się dowiadujemy, zakres ten może zostać ograniczony w zależności od ostatecznej wysokości środków budżetowych dostępnych na ten cel w 2015 roku, ponieważ dla ministra właściwego do spraw transportu "priorytet stanowi zapewnienie odpowiedniego poziomu dofinansowania dla przewozów międzywojewódzkich". Realizuje je spółka PKP Intercity i to od jej kondycji będzie zależało znalezienie środków na nowe połączenia Przewozów Regionalnych.
A dlaczego wogóle rozpatrywana jest możliwość dofinansowania nowych przewozów, których w poprzednich latach MIR nie dotował Przewozom Regionalnym? Jak tłumaczy ministerstwo, jedną z przyczyn rozszerzenia oferty są utrudnienia na trasie Warszawa - Białystok związane z prowadzoną modernizacją linii. W związku z odwołaniem części pociągów TLK na tym odcinku uzgodniono ze spółką Przewozy Regionalne, że w ramach uzupełnienia oferty wprowadzone zostaną pociągi relacji Małkinia - Grodno, skomunikowane z pociągami regionalnymi.
W przypadku pozostałych połączeń, których uruchomienie w ramach umowy z PR jest rozważane, przyjęto założenie, że będą to przewozy wykonywane na obszarze co najmniej dwóch województw, obsługujące odcinki określone w tzw. Planie Transportowym. Ministerstwo potwierdziło również, że zgodnie z wytycznymi zawartymi w planie, nie mogą być to pociągi kategorii osobowej, czyli w przypadku przewozów regionalnych - Regio. Będą to więc Regioekspressy lub Interregio.